Wedstrijdreglement

Reglement Hengelsportvereniging “ Tot Ons Genoegen “

Vertrek is vanaf de parkeerplaats bij Stopaq - Frans Nooren te Gasselternijveenschemond/Stadskanaal. Wanneer men rechtstreeks naar de wedstrijdplaats wil gaan, dient men dit van te voren aan te geven bij het bestuur of de wedstrijdcommissie.

Het bestuur en/of de wedstrijdcommissie beslissen waar en wanneer de wedstrijden plaatsvinden. Voor aanvang van het seizoen worden de datums en wedstrijdplaatsen bekend gemaakt. Wanneer het door omstandigheden noodzakelijk is af te wijken van het wedstrijdschema, zal dit vroegtijdig bekend worden gemaakt.
Er mag worden gevist op wettelijk toegestane plaatsen. Het exacte traject van het wedstrijdparcours wordt medegedeeld en men dient binnen dit parcours te vissen.

Iedere wedstrijdvisser dient in het bezit te zijn van de juiste vergunning: de Vispas en van de Gezamenlijke lijst van Nederlandse viswateren of de Visplanner app.

Voor iedere wedstrijd wordt aangegeven op welke wijze de auto’s geparkeerd dienen te worden. Dat wil zeggen op een centraal punt of indien mogelijk bij de eigen visplek.
Bij het wedstrijdparcours wacht iedereen tot het startsein wordt gegeven. Het is niet toegestaan om direct bij aankomst een plek te zoeken.

Men dient zich binnen de afgesproken tijd bij het van te voren bekendgemaakte weegpunt te verzamelen. Het is mogelijk dat er 2 weegpunten worden aangewezen. Is men te laat, dan volgt uitsluiting in de einduitslag. Bij het wegen van de vis draagt iedereen zorg voor het eigen leefnet.

Er mag worden gevist met één hengel. De hengelkeuze is vrij.

Voor de uitslag worden de wettelijke maten aangehouden. Er is geen minimum maat meer van 15 cm. en de aantallen zijn niet meer van belang voor de uitslag. De uitslag is dus alleen gebaseerd op het totaalgewicht rekening houdende met de wettelijke maten.
Het gewicht van de gevangen vis bepaald de uitslag. Voor elke 50 gram krijgt men 1 punt.
De weging wordt gedaan door het bestuur, wedstrijdcommissie of aangewezen personen. Uitsluitend ingeleverde vis zal meetellen voor de einduitslag.

Bij inlevering van 3 of meer dode vissen volgt uitsluiting in de einduitslag.

De onderlinge afstand tussen 2 visplekken is minimaal 15 meter, tenzij in onderling overleg wordt afgesproken om hier van af te wijken (minder dan 15 meter).
Houdt rekening met anderen, zowel naast je als aan de overkant.

Klachten en door ten minste 2 personen geconstateerde overtredingen dienen binnen een kwartier na afloop van de wedstrijd aan het bestuur en/of de wedstrijdcommissie kenbaar worden gemaakt.

Het bestuur van de vereniging kan niet verantwoordelijk en aansprakelijk worden gesteld voor diefstal, letsel, ongevallen of schade voortvloeiende uit de voorbereiding, deelname of na afloop van de wedstrijd.

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het bestuur.

Dit reglement is geldig vanaf 1 januari 2022.